seagulls
Elsie
23-07-2018
Julie
Drinkwater
Berlin
Cato
Daan
unknown man at central station
dienstplichtige
Murmansk
Nevsky Prospect
Nikel
Murmansk
Katja
Tom
two discarded mattresses
unknown man
security officer
English teacher
protected body
facsinatio
NightTown girl
Shadow of a man
Brick wall
visitor from Russia
6-8-2018
man at a busstop in Brussels
17-5-2018
birds are free
Ilse
oil on water
Pieter
poppy
Elsie
pigeons
Elsie
Daan
Gerben and Willemijn
self portrait
asphalt
conference chair
Leo
Sofie
Ringers place
Marijn
Interior space
Leo
door lock system
Erica
fog
Noor
clouds
Janneke
sapiens
two people
933
snack bar employee
Sex
Woman at central station
Man with a medal
free Balisto bars
fingertips
Gerdesia
Christiaan
Sanctuary
Father and Brother
no stickers
Gijs
Capelle
In positie
29-08-2019
Evert
new wilderness
Elsie
concierge
A16 highway
view
Justin
Aegidiusstraat
residence
vision
Shadow of a man
Axel
Smoker
Rinske
Herman's cat
homeles person
Esch
Jona
Adamshofstraat
rope
residence
homeless child
child at home
Rinske
sterlings
Mr Gordijn
Jeroen
Printshop employee
Friesland
op tafel
Elsie
plooien
Hassan
...............
Zoë
Eiland van Brienenoord
Jente
at night

Biography/statement

Met zorgvuldige belangstelling kijk ik naar de alledaagse werkelijkheid om mij heen, ik maak foto’s om hier vorm aan te kunnen geven. Ik fotografeer mensen, dieren, landschappen en gebruiksvoorwerpen, waarbij ik op zoek ga naar tijdloze, verstilde momenten. Momenten van heldere concentratie, waarin ik mijn onderwerpen wil laten zien zoals ze op mij overkomen, met alledaagse details scherp in beeld.
In de presentatie maak ik combinaties van verschillende onderwerpen. De beelden gaan met elkaar in dialoog, zoals er in de werkelijkheid ook een voortdurende afwisseling is van verschillenden mensen, dieren en dingen die gelijktijdig bestaan.
Ik wil dat de toeschouwer rond kan dwalen en associatieve verbanden kan leggen terwijl hij of zij door mijn boek bladert of naar de wand met foto’s kijkt.

Mijn fotografie ontstaat altijd vanuit een gevoelsmatige manier van werken, waardoor ik regelmatig terugkom met een foto die ik vooraf niet had kunnen bedenken. Zo was ik bijvoorbeeld eens op bezoek bij mijn oude buurman in Rotterdam omdat ik hem graag wilde portretteren. Hij was 70 jaar. Hij had zijn leven gewijd aan het bouwen van een zeilschip met elektromotor en twee masten, waarmee hij de wereldzeeën wilde bevaren. Toen ik bij hem was maakte ik een paar portretten van hem en toen zijn oude kat binnenkwam maakte ik ook een foto van zijn oude kat. In die laatste foto is niets meer van het zeilschip en de wereldreis te zien, maar ik vind het nu wel de mooiste foto omdat het een stil en teder moment is. Zo'n onverwachte foto kan mij vervolgens een nieuwe richting geven.

Ik werk graag aan lang lopende projecten waarbij ik mij in een bepaalde plek kan verdiepen en inleven.
Foto's moeten een autonome kwaliteit hebben, zodat het beeld voor zichzelf kan spreken. Ik wil mijn werk graag publiceren in de vorm van verzamelingen analoge afdrukken, diapresentaties (eventueel met geluid) en in boekvorm.
Ik fotografeer met analoge camera, van de zwart-wit negatieven maak ik afdrukken op barietpapier in mijn donkere kamer.

Op 7 maart 1975 werd ik in Rotterdam geboren. Mijn vader, Leo de Jong, was kunstschilder en maakte abstracte en figuratieve schilderijen. Mijn moeder, Erica van Nierop, was kunstenares en maakte tekeningen en collages. Rond mijn 14e begon ik met fotograferen. Ik maakte zwart/wit foto’s van mensen, dieren en plekken in mijn directe omgeving. Ontwikkelen en afdrukken deed ik zelf in de donkere kamer die mijn vader voor mij had geïnstalleerd. Ik was vastbesloten om fotojournalist of zelfs oorlogsfotograaf te worden. Ik was geïnspireerd door fotografen als Don McCullin, Peter Martens, Josef Koudelka, W.Eugene Smith en Henri Cartier Bresson. Na een paar jaar kwamen Ed van de Elsken, Johan van de Keuken, Robert Frank en Anders Peterson erbij als favorieten.
In 2000 studeerde ik af aan de Gerrit Rietveld academie in Amsterdam. Tijdens deze opleiding ben ik onder invloed van het werk van Craigie Horsfield, Koos Breukel, August Sander, Diana Arbus en Lucian Freud het portret als genre gaan waarderen. Ik studeerde zelfs af met een serie portretten die ik in Amsterdam op straat maakte.
Ik had een oude Crown Graphic grootformaat camera die ik op een statief op zorgvuldig gekozen plaatsen in de stad neerzette. Dan keek ik naar de gezichten van de voorbijgangers. Als er iemand aankwam die mij op de een of andere manier opviel dan nodigde ik hem/haar uit om plaats te nemen voor de camera. Door het stilzitten (een voorwaarde voor een scherpe foto) ontstond er ondanks de drukte van de stad om ons heen een geconcentreerde verstilde stemming. Op het vluchtige moment dat ik de mens achter het gezicht kon te zien maakte ik de foto. Later kon ik op de contactafdrukken uren bezig zijn met het vergelijken van de fijne nuances in de gezichtsuitdrukkingen om te bepalen wat ik de beste opname vond.
Na de academie begon ik portretten in opdracht voor verschillende kranten en tijdschriften te maken en af en toe kreeg ik een langer lopende opdracht. Later ben ik met mijn vriendin terug naar Rotterdam verhuisd, waar onze zoon en dochter geboren werden.